Hoe verloopt het traject.jpg

Voorbeeldverhalen

Doreen

Door een gericht profiel heeft Doreen nu een coach die haar begeleidt met alle keuzes die zij maakt. Ze vertelt graag over hoe het is om een coach te hebben: "Alles kan ik kwijt; hoe het thuis gaat, wat er in mijn hoofd speelt en hoe ik heb gereageerd in bepaalde situaties. De afspraken die je maakt, zoals waar en wanneer je afspreekt, zijn ongedwongen. Hierdoor kan je relaxed gaan praten. Er zijn geen regels, geen doelen die je door middel van 'Coach en jij' moet behalen. De coach is soms je vriendin, je docent, moeder, psycholoog, maar vooral iemand die je in alles kan vertrouwen. Je hoeft niet te praten, mag boos zijn, mag alles vertellen zonder een oordeel. Ik ben superblij met mijn coach. Elke week kijk ik uit naar onze afspraak!"

Tarik

Tarik is gestart met de opleiding ICT, maar kwam erachter dat je dan niet zo maar meteen games kunt maken. Hij stopt en gaat aan de slag als vakkenvuller, maar dit verdient slecht. Ook bij het uitzendbureau krijgt hij alleen maar ongeschoold, laagbetaald werk aangeboden, omdat hij geen diploma heeft. Tarik mag van het RMC een beroepskeuzetest doen. Hieruit blijkt dat hij technische beroepen leuk vindt, vooral op het gebied van elektrotechniek. De trajectbegeleider zoekt met hem uit wat hij voor zo’n opleiding moet doen en of er wel voldoende werk is in de regio. Het liefst wil hij werken en leren. Daarom maken hij en zijn begeleider een afspraak bij het UWV. Na een paar weken krijgt hij bericht dat er een bedrijf is dat leerlingen zoekt. Tarik gaat solliciteren en krijgt daar ook hulp bij. Het bedrijf wil hem graag hebben, maar hij moet wel de opleiding gaan volgen. En zo komt Tarik als bbl-leerling op het ROC terecht.

Lieke

Lieke wil heel graag verpleegkundige worden. Dat is een pittige opleiding, maar ze gaat er helemaal voor. Ze moet thuis veel studeren en dat is een probleem. Ze woont met haar familie in een klein huis en moet haar kamer delen met haar zusje. Ook zijn er nog drie jongere kinderen in het gezin, waaronder een baby’tje. Lieke helpt volop mee in het huishouden en verzuimt hierdoor regelmatig haar lessen. Daarom meldt de school haar bij DUO, die het RMC op de hoogte brengt. Lieke wordt opgeroepen voor een gesprek waarin ze vertelt dat ze de opleiding graag wil afmaken, maar door de situatie thuis vaak geen concentratie kan opbrengen voor haar huiswerk. Ze had deze problemen nog nooit met school besproken. Er komt een gesprek met schoolmaatschappelijk werk, die gaat zorgen voor hulp voor thuis. En Lieke krijgt de gelegenheid om na schooltijd naar een huiswerkklas te gaan.