Nieuws.jpg

Bestuur & Organisatie Nieuwsarchief

27 oktober 2015

Bestuurders Rivierenland doen in Rotterdam inspiratie op voor Speerpunten

Tweede Maasvlakte.jpg

Op 23 oktober was Rotterdam de bestemming van de inspiratiedag voor bestuurders uit Regio Rivierenland. Deze metropool is erin geslaagd om in één van de grootste logistieke knooppunten ter wereld agribusiness en recreatie en toerisme te bundelen.

Invulling geven aan ambities
Om te werken aan een economisch ijzersterke regio heeft Regio Rivierenland drie Speerpunten vastgesteld: Agribusiness, Economie en Logistiek en Recreatie en Toerisme. Momenteel wordt er binnen Regio Rivierenland hard gewerkt om invulling te geven aan de ambities voor de drie Speerpunten en de uitwerking ervan. Deze zullen worden opgetekend in het Ambitiedocument Regio Rivierenland 2016-2020, dat op dit moment nog in de conceptfase zit en in het voorjaar definitief wordt vastgesteld. Hiervoor hebben de Rivierenlandse raadsleden en de O's (ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en ondernemende burgers) tevens waardevolle input geleverd. 

Bakker Barendrecht: Albert Heijn’s agri-productielogistieke provider
Op vrijdag 23 oktober deden de ruim 20 bestuurders van Regio Rivierenland diverse bedrijven aan in Rotterdam. De eerste stop werd gemaakt bij Bakker Barendrecht. Dit bedrijf is dé agri-productielogistiek provider voor Albert Heijn en weet op basis van o.a. kassagegevens de vraag te voorspellen naar AGF-producten (aardappelen, groenten, fruit) binnen Albert Heijn, waardoor er vrijwel nooit lege schappen in de winkel zijn. Tijdens de rondleiding en presentatie, gegeven door de heer Jan Willem Peppink, viel de aandacht voor de integrale samenwerking op tussen Bakker Barendrecht en Albert Heijn in de gehele keten. Deze is voornamelijk gestoeld op vertrouwen. De bestuurders namen kennis van een zeer innovatief concept, waar eveneens nog veel ruimte is voor fysieke arbeidsplaatsen.

Port of Rotterdam, schip De Nieuwe Maze
De busreis werd vervolgd naar de Port of Rotterdam, waar de bestuurders aan boord gingen van De Nieuwe Maze. Dit is een prachtig schip van de haven Rotterdam om handelsdelegaties uit binnen- en buitenland te ontvangen en hun een directe indruk te geven van de havenactiviteiten. De heer Jaap Jelle Feenstra legde hij uit welke ontwikkelingen er spelen in de deep- en shortseawereld en welke opgaven dit met zich meebrengt voor de Port of Rotterdam. Toenemende scheepsgrootte, meer geconditioneerd vervoer en enkele technologische ontwikkelingen passeerden de revue.



Mevrouw Sofie Tolk zoomde verder in op de agribusiness en de effecten hiervan op de haven. Dit sloot naadloos aan op het verhaal van die ochtend bij Bakker Barendrecht, waarbij de oplossingen in de supply chain bepalend zijn voor het vullen van de schappen bij de retailers. Aansluitend vertelde de heer Arwen Kortweg over de samenwerking met inlandterminals, die noodzakelijk zijn om schepen in de toekomst te kunnen blijven lossen. Behalve transport over de weg, zijn trein en binnenvaart - al dan niet door contractuele verplichtingen - een must om (geconditioneerde) containers naar het achterland te bewegen. Hierbij werd ook de positie van Rivierenland aangestipt.

Zeehonden en zeeschepen
Naast de boeiende presentaties, werden de bestuurders letterlijk gewezen op allerlei zaken die spelen rondom de haven, waarbij een zandbank met een zeehondenpopulatie wellicht het meest verrassend was wat het gezelschap aantrof, naast de immense zeeschepen.

Tweede Maasvlakte: ECT/APM Terminal
Vanaf De Nieuwe Maze stapten de Rivierenlanders af op de Tweede Maasvlakte voor een bezoek aan de ECT/ APM Terminal. Hoewel nog lang niet volledig in gebruik, maakten de imposante kranen, strakke veiligheidsprocedures en ruim 5.600 km glasvezelkabel om dit stukje hoogwaardige techniek te laten functioneren, enorme indruk op het gezelschap. De bestuurders waren zeer vereerd om de meest innovatieve haventerminal ter wereld op te mogen; normaal gesproken mogen er alleen robots en technici komen. De onbemande voertuigen met containers erop gaven een goed beeld van de toekomstige wereld. Geheel elektrisch en geautomatiseerd rijden de containers naar de juiste plek om met een boot, vrachtwagen of trein de reis te vervolgen. Bij Futureland, het kennis- en expirience centre van de Tweede Maasvlakte, snoven de bezoekers nog even verder aan die nieuwe wereld. Met behulp van films, games, virtual reality, en andere niet voor de hand liggende activiteiten wordt duidelijk gemaakt wat er op een haventerminal gebeurt, nu en in de toekomst.

Markthal
Rotterdam is erin geslaagd om in één van de grootste logistieke knooppunten ter wereld agribusiness en recreatie en toerisme te bundelen, vaak ook nog met, of juist door experimentele vormgeving van gebouwen. De Markthal is hiervan een goed voorbeeld, het is het foodwalhalla van Nederland. Hier wordt de verbinding gelegd tussen eten, drinken, culturen en een zeer bijzondere woon-/werkvorm. Het was daarom niet toevallig de laatste stop van de inspiratiedag.

Vervolg met de O’s
De deelnemers concludeerden dat de dag zeer succesvol was. Vol met sprankelende ideeën keerden ze huiswaarts. Over een passend vervolg met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en ondernemende burgers wordt nagedacht.

Nieuwsarchief